Nimeni nu spune că despărțirile sunt ușoare. Când îți pleacă cei mai buni angajați, poți ajunge într-o situație destul de dificilă, însă când aceștia aleg să te părăsească pentru concurență, atunci e de-a dreptul dureros.
Tot timpul și banii investiți în procesul de angajare, instruire și dezvoltarea oamenilor devine brusc un cadou pentru concurență.
Însă acesta este efectul secundar al unei economii în creștere, care se confruntă cu lipsa muncitorilor calificați. Setea pentru o creștere continuă determină companiile să ”braconeze” talentul.
Vestea bună este că știi că ai făcut ceva bine, dacă concurența ta recunoaște valoarea în angajații tăi. Trebuie doar să afli cum să-i păstrezi pentru tine.
Înainte să mergi să te rogi de ei ca să se întoarcă la tine, iată ce trebuie să faci, pentru a-ți păstra angajații.
1. Identifică-i pe cei mai buni
Concurența ta e interesată în principal de angajații tăi cu cele mai bune performanțe.
Motivul pentru care fostul jucător de baschet Michael Jordan a fost considerat cel mai bun jucător al tuturor timpurilor a fost lipsa fricii în situațiile de criză. Câștigătorii vor să țină mingea în situațiile de criză. Cei mai competenți angajați ai tăi vor avea aceeași mentalitate. Ei chiar așteaptă să fie provocați și deseori vor depăși așteptările.
Există mai multe feluri de a determina cine este ”Michael Jordan” în echipa ta.
Începe cu o metodă de măsurare a competenței angajaților, astfel ca să poți stabili obiective și așteptări. Acest lucru este de mare ajutor, mai ales pentru noii angajați. Acești parametri le vor oferi angajaților indicații clare și îi va ajuta să nu se abată de la direcția stabilită.
Folosește-te de recenziile de perfotmanță ca să vezi în ce cazuri angajații tăi se dau peste cap ca să realizeze o sarcină și unde au slăbiciuni.
Dacă este necesar, folosește alte repere, în afară de bani și cifre, pentru a afla cine excelează în domeniul său. De exemplu, posturile în domeniul IT sunt destul de dificil de măsurat. În acest caz, poți să folosești indicatori de productivitate, care analizează abilitatea angajaților de a respecta termenele limită.
Cei mai performanți vor dori să-și extindă setul de abilități. Găsește-le sau devino tu însăți un mentor care să fie o sursă de încredere pentru angajați, căruia să le pună întrebări și de la care să învețe. Dă-le șansa angajaților tăi să gestioneze un proiect. Încurajează-i să participle la cursuri, webinarii și convenții. Acestea sunt metode viabile pentru extinderea cunoștințelor și pentru a câștiga experiență.
O mdalitate de a-ți selecta angajații competenți este de a renunța la cei care au plecat deja. Unele companii le oferă angajaților nefericiți un bonus sub forma ”plății-de-renunțare”. Acest gest se bazează pe teoria conform căreia fericirea angajaților este corelată cu succesul companiei.
2. Flexibilitate
Angajații tăi sunt oameni. Și ei au copii, programări la doctor și cam tot ceea ce face ca viața să fie ceea ce este. Acordându-le flexibilitate în programul de lucru performerilor tăi de top poate fi o modalitate bună de a ți-i păstra ca angajați.
Multe companii au început să fie de acord cu munca de acasă. Această metodă este apreciată de către angajați nu doar pentru că iau o pauză de la ambianța din birou, dar și pentru că fac economie de timp și bani de combustibil.
Acest simplu aranjament poate fi considerat un stimulent important de către angajați pentru a nu-și schimba locul de muncă.
3. Analiza concurenței
Cunoști prea bine zicala: ”Ține-ți prietenii aproape, iar dușmanii mai aproape”.
Fiind cu ochii pe concurență, poți obține un avantaj, atunci când ai nevoie să-ți păstrezi angajații sau când ai nevoie să recrutezi oameni calificați.
Profită de platforme de recrutare precum Glassdoor sau LinkedIn, ca să afli cum se comportă concurența în cazul compensărilor, beneficiilor sau mediului din companie. Folosește-te de aceste informații ca să le compari cu oferta ta. Dacă ești la același nivel sau chiar depășești criteriile, atunci șansele tale de a reține și a recruta angajați de top sunt în creștere.
4. Comunică
”Ai făcut o treabă bună!”
Uneori o simplă formulă de apreciere ca cea de mai sus este tot ce au nevoie angajații, pentru a fi motivați.
Ia act de reușitele angajaților tăi. Una din cele mai simple metode de a-ți menține angajații fericiți este să le arăți că realizările lor nu trec neobservate. Nu aștepta cu asta până la analiza anuală a performanței.
Poți să-ți întrebi chiar angajații cum ar vrea să fie răsplătiți. S-ar putea să se mulțumească doar cu o bătaie pe umăr. Ai rămâne uimit să afli ce metode apreciază cel mai mult.
5. Compensări
Ia în calcul recompense bazate pe performanțe, care le oferă șansa angajaților tăi să câștige mai mulți bani. Până la urmă, cui nu i-ar plăcea să aibă șansa de a primi un salariu mai mare? În plus, acesta nu este un venit pe care trebuie să-l scoți din buzunarul tău, ci va fi un venit produs de ei.
Bonusurile de performanță sunt ceva comun în lumea sportului profesional. De exemplu, Paul George, jucătorul de la Indiana Pacers a primit un bonus de 7 milioane de dolari, atunci când a obținut onoarea de a fi selectat în echipa starurilor NBA din 2014.
Dacă ai angajați care se ocupă de vânzări, acordă-le un comision din vânzare, în plus față de salariul de bază.
Caută să le oferi angajaților tăi o varietate mai mare de beneficii, în afară de clasicele asigurări medicale. De exemplu, investiții sau planuri de pensionare avantajoase.
Dacă angajații tăi locuiesc în mare parte în zona unde ai și afacerea, oferă-le opțiuni alternative pentru navetă.
Asigură-te că angajații tăi beneficiază de o perioadă adecvată de vacanță și odihnă și de oportunitatea de a se dezvolta.
Încurajarea perfecționării educaționale este o motivație destul de apreciată, mai ales dacă vrei să-și extindă aria de competențe.
6. Dotări la locul de mună
Ai participat vreodată la o ședință organizată într-o barcă acostată în biroul tău? Dacă răspunsul tău este ”da”, atunci probabil că lucrezi la Google.
Chiar dacă o barcă în birou este o metodă cam scumpă pentru tine, merită să iei în considerare alte idei.
Simple amabilități, ca de exemplu, cafea gratuită la birou, pot avea efecte benefice și pot contribui la starea de mulțumire a angajaților și la creșterea productivității. De fapt, conform unor studii, mai mult de doi din cinci angajați spun că devin mai puțin productivi fără cafea.
Trebuie să acorzi importanță și spațiului de lucru al angajaților. Le acorzi un loc confortabil pentru muncă? Pot comunica ușor cu colegii lor? Au la îndemână toate instrumentele și echipamentele necesare pentru a-și face bine treaba?
Acestea sunt doar niște gesturi simple, care însă te pot ajuta să câștigi loialitatea angajaților tăi.
7. Evită redenumirea funcțiilor
Unii angajatori văd în preschimbarea denumirilor de funcții o modalitate eficientă și economică de a-și păstra angajații și de a le spori moralul. Însă nu este o metodă atât de eficientă pe cât pare.
Într-un studiu din 2013 se arată că aproape jumătate din angajatorii din SUA angajează mereu sau de cele mai multe ori candidați care au deținut funcții cu aceeași denumire ca și cea pentru care vor să-i angajeze. Prin urmare, faptul că menții denumirile simple pentru funcțiile pe care le ocupă, îi face ținte mai ușoare pentru concurență. Există companii care nu folosesc deloc denumirile de funcții.
Totuși, chiar dacă acest lucru poate împiedica concurența să-ți fure angajații, unii din ei poate nu sunt foarte încântați de ideea de a avea o funcție fără nici un titlu. De aceea, este bine să vorbeși cu ei și să analizați împreună avantajele și dezavantajele de a avea un post cu titlu.
8. Acorduri de confidențialitate
Trebuie să accepți faptul că indiferent de cât de fericiți ar fi angajații tăi, unii din ei s-ar putea să plece la un moment dat.
Dacă ai angajați care au acces la informații sensibile în mod frecvent, plecarea lor ar putea cauza consecințe dăunătoare. Dacă te preocupă acest aspect, atunci un acord de confidențialitate este o modalitate bună de a-ți proteja compania.
Însă fii foarte atent cum redactezi contractul, astfel încât să fii acoperit în orice situație.
Dacă angajații tăi nu au acces la informații confidențiale, atunci un astfel de acord te poate expune criticii publice, dacă ajunge în mâna persoanelor nepotrivite.
De asemenea, trebui să te asiguri că un astfel de acord nu-i va intimida pe potențialii candidați potriviți comapaniei tale, astfel încât să-i respingă de la acceptarea postului.
Fii foarte atent la detaliile precum durata unui asemenea acord, care poate expira la un moment dat. Trebuie să iei în calcul și costurile unui eventual litigiu, în cazul în care s-ar ajunge acolo.
9. Interviul de plecare
Nu toți angajatorii profită de interviul de plecare. Însă acesta ar putea fi șansa ta de a afla părerea onestă, brută a angajatului înainte de a părăsi firma.
Profită de acest interviu ca să afli care este motivul plecării. S-ar putea să-ți spună că oferta concurenței este mai bună decât a ta și ar putea să-ți dea chiar și câteva sfaturi pentru a-ți păstra angajații.
Arată-i clar că ești acolo pentru pentru a-i asculta experiențele, sentimentele și părerile. Asigură-ți angajații că feedback-ul primit nu va avea consecințe neplăcute. Amintește-ți că, de fapt, ei îți fac ție o favoare, spunându-și sincer părerea.
10. Lasă loc de bună-ziua
Chiar dacă plecarea unui angajat îți produce neplăceri, este important să-i creezi o experiență pozitivă la despărțire.
Concentrează-te pe contribuția lui la companie și pe realizările lui. Încurajează-l să te țină la curent cu noile sale proiecte.
Gândește-te că există mereu posibilitatea ca unul din angajați să se întoarcă la compania ta în viitor. Mai mult decât atât, nu vrei ca un angajat decepționat să-și răspândească nemulțumirea altor potențiali candidați sau să posteze online recenzii negative despre compania ta.
Tu faci suficiente lucruri pentru a atrage și a-ți păstra performerii de top la firmă? Acest articol te va ajuta cu informațiile necesare pentru a concura cu firmele de top din țară, pentru a atrage cei mai talentați candidați.