Angajații care se pregătesc să plece din companie dau semne destul de clare despre nemulțumirile lor. Însă cei mai buni indicatori nu sunt mereu cele mai evidente indicii – cum ar fi discuțiile despre mai multe zile de concediu sau despre terminarea programului de lucru la ora 5 pm.
Este vorba despre ceea ce specialiștii numesc neimplicare, iar indiciile sunt mai subtile decât îți poți imagina.
Cum arată neimplicarea?
Un studiu realizat de Universitatea de Stat din Utah arată că angajații care se pregătesc să demisioneze manifestă cel puțin una sau o combinație din următoarele schimbări comportamentale, cu una sau două luni înainte de a pleca:
Este mai puțin activ în timpul ședințelor
Nu mai contribuie cu idei sau sugestii noi
Ezită să se implice în proiecte de lungă durată
Este mai rezervat și mai tăcut
Evită interacțiunile sociale cu managementul
Este mai puțin productiv
Este mai puțin interesat să fie plăcut de șefi
Este mai certăreț și se plânge mai frecvent
Arată mai puțin interes în promovarea organizației
Nu face nici un efort în plus față de ceea ce i se cere
Nu este interesat de dezvoltarea și formarea profesională
Secretul oricăruia dintre aceste comportamente este că reprezintă o schimbare față de conduita anterioară a angajatului. Aceste probleme ar putea indica, de asemenea, probleme personale sau de sănătate, de aceea, este esențial să porți discuții cu angajații tăi despre ceea ce se întâmplă în viața lor.
Interesul manifestat față de angajat este o dovadă pentru acesta că nu-ți este indiferent și că orice probleme ar avea, te oferi să îl ajuți – fie că sunt probleme personale sau profesionale.
Ce întrebări să-ți pui
Înainte de a purta o discuție cu angajatul tău despre îngrijorările tale, întreabă-te dacă s-au produs schimbări, care ar putea să-l determine să schimbe taberele.
A fost trecut cu vederea cu ocazia unei promovări?
Au avut loc disponibilizări recent?
Are colegi care pleacă la alte locuri de muncă?
Vor lucra în subordinea unui alt manager?
Compania ta a trecut prin vreo fuziune sau printr-o achiziție?
Au avut loc schimbări în mediul de lucru, poate cauzate de venirea unui nou manager?
A stat prea mult pe același post și s-a plafonat, nu mai este motivat?
Chiar dacă e posibil să ai parte, ocazional, de un angajat mereu nemulțumit, totuși, faptul că un angajat este nefericit, frustrat sau plictisit este o problemă pe care o poate rezolva cu superiorul său.
Iată câteva motive frecvente pentru care angajații pot demisiona.
1. Nu mai au sentimentul de relaționare
Deoarece petrec atât de mult timp din viața lor la birou, este normal ca angajații să dorească să dezvolte o relație pozitivă cu cei din jurul lor. Fii foarte atent la modul în care comunici cu angajații tăi. Poți asocia imaginea chipului cu numele lor? Îi întrebi despre hobby-urile și interesele lor?
Chiar dacă ție ți se pare o conversație banală, pentru ei este o dovadă că nu-i vezi doar ca pe niște marionete în scaunele de birou, ci că îți pasă de ei. Angajatul va fi dispus să facă un efort suplimentar pentru tine, dacă și tu ești dispus să faci același lucru pentru el.
La fel, dacă unii dintre angajați nu au relații bune sau nu au deloc relații cu colegii, s-ar putea să fie din cauză că se simt intimidați sau marginalizați. Angajații aflați în rivalitate pot ditrage atenția tuturor celor din birou. Subminează implicarea angajaților, încrederea și angajamentul.
Acordă atenție relațiilor dintre angajații tăi și fii gata să intervii, dacă observi orice probleme. Poți separa adversarii sau le poți găsi obiective comune, astfel încât să lucreze împreună?
Potrivirea este totul
Dacă cultura ta corporativă nu se potrivește cu personalitatea unui angajat, va fi foarte greu pentru acesta să fie productiv și implicat. Aptitudinile unei persoane se pot modela, însă nu și personalitatea.
Înainte de a face angajări, ar trebui să te întrebi: Care sunt valorile fundamentale ale companiei tale? Ce fel de atmosferă menții la locul de muncă? Care sunt motivele principale pentru care angajaților tăi le place să lucreze la această companie?
Răspunsurile la aceste întrebări te vor ajuta să-ți găsești persoanele potrivite mediului tău cultural și, cel mai probabil, îi va determina să rămână alături tine o perioadă mai îndelungată.
Pune-le întrebări despre potrivirea culturală în timpul interviurilor, cum ar fi să descrie care ar fi ambientul ideal pentru ei sau care dintre funcțiile deținute la locurile de muncă anterioare le-a plăcut cel mai mult și de ce.
Iar, dacă mediul cultural al companiei tale suferă o schimbare cauzată de venirea unui nou manager, a unei fuziuni sau a unei achiziții, sau pur și simplu, o schimbare de direcție în interiorul companiei, trebuie să fii pregătit de urmările pe care le va avea asupra angajaților tăi.
Potrivirea culturală este fundamentală pentru a avea o forță de lucru puternică. Aceasta asigură colaborarea dintre angajați și folosirea propriilor aptitudini pentru a-i susține pe alții.
2. Sunt plictisiți
Angajații își doresc să le placă locul de muncă și să aibă șansa să contribuie. Vor ca munca lor să le ofere un sentiment de mândrie și de realizare, așadar ajută-i să-și dezvolte și să-și extindă setul de aptitudini.
Faptul că-ți ajuți angajații să se conecteze mai bine cu job-ul lor are însemnătate pentru compania ta. Dacă se simt plictisiți sau nemotivați, ajută-i să găsească o nouă poziție în companie sau oferă-le mai multe responsabilități în poziția actuală. Angajații care sunt încântați să vină la lucru, vor fi mai implicați.
De asemenea, angajații vor să se simtă conectați la efortul general al organizației. Ei vor să simtă că fac parte dintr-un întreg și vor avea nevoie de ajutorul tău pentru a înțelege importanța contribuției lor la întreg.
Discută cu ei, află ce ambiții au, legat de munca lor în companie. Au idei care ar putea ajuta la dezvoltarea companiei? Pe baza acestor informații, ai putea să-i ajuți să creeze un plan de dezvoltare, astfel încât să poată urma un drum bine stabilit către succes.
3. Sunt frustrați
Nimic nu-i amărăște mai mult pe angajați la locul de muncă decât un sentiment continuu de frustrare. Ți-a adus la cunoștință vreun angajat de mai multe ori aceeași problemă?
Fii sincer: este vorba de o problemă pe care o puteți rezolva îmreună? Sau este vorba despre o nepotrivire a angajatului cu funcția pe care o are în organizație? Nu toate frustrările unui angajat se pot rezolva, dar dacă ai posibilitatea să corectezi o situație, atunci fă-o. Prin efortul depus, vei avea de câștigat un mediu de lucru mai productiv.
4. Nu se simt apreciați
Nu lua de-a gata un angajat foarte bun. Te asiguri că-i recunoști îndeajuns munca sau îi oferi feedback atunci când are nevoie?
Poate că lipsa aprecierii ca atare, nu este unul dintre principalele motive pentru care un angajat ar putea decide să plece, dar poate fi un factor de decizie, dacă e combinat cu alte motive.
Nu trebuie să faci ceva ieșit din comun sau să cheltuiești prea mulți bani, ca să le arăți aprecierea angajaților tăi. Cu un simplu ”Bravo!” sau un gest minuscul, ca de exemplu, un prânz cu șeful sau un card-cadou, vei ajunge mult mai departe. Ai putea, de asemenea, să faci un obicei din a le evidenția reușitele în public, la o ședință sau în fața colegilor, celor care au făcut o treabă bună.
Recunoașterea efortului sau aprecierea muncii reprezintă deseori ”cireașa de pe tort” pentru mulți dintre angajați.
Pune-i capăt în fașă, înainte să fie prea târziu
Nu aștepta până în momentul în care un angajat devine neimplicat, ca să-l întrebi ce mai face.
Cel mai bun mod de a-ți păstra angajații este să ții mereu legătura cu ei și să te interesezi ce probleme au, înainte să se întrebe dacă iarba este mai verde dincolo de gard.
În loc să reacționezi la neimplicare prin recrutarea și angajarea a noi forțe de muncă, mai bine dezvoltă o strategie proactivă de păstrare a angajaților pe care-i ai deja.